perjantai 1. marraskuuta 2013

Viikko paketissa

Tämän päivän kurssi oli vain markkinointia. Käytiin läpi asiakas segmentointia josta tehtiin ryhmätyö. Segmentoinnilla tarkoitetaan sitä, että asiakkaita kategoroidaan esim. opiskelijat, eläkeläiset, työssäkäyvät, nuoret aikuiset jne... Sitten niitä pohditaan esim. minkä ikäisiä ovat ja minkälaisia voisivat olla heidän ostokäyttäymiset sekä minkälaisia arvoja heillä on. Näin lyhyesti segmentointia. Erittäin laajahan toi määrite on.

Kun, olimme tehneet ryhmätyön kurssi jatkui markkinoinnin kilpailukeinoilla, pohdittiin sisäistä ja ulkoista markkinointia. Otin itse esille Vaasan Pancho Villa tapauksen, kun siitä ravintolasta on paljon huonoa palautetta kuullut. Heillä asiakaspalvelu sekä ruuan saapumisessa pöytään kestää tuhottoman kauan. Olen myös itse kokenut tämän. Tämähän on todella huono tilanne uudelle yritykselle ja miten siitä "imagosta" pääsee eroon? Tässä tapauksessa on käynyt niin, että monet kertoo negatiiviset asiat, mutta positiiviset asiat jääkin kertomatta. Tämä Pancho Villa tapaus on vanha ehkä heillä nykyään palvelu toimii paremmin, yritys on ollut jo useamman vuoden Vaasassa muistaakseni.

Keskustelimme myös meidän ostokäyttäytymisestä, mitä asioita teemme ennen kuin menemme ostamaan tuotteen. Itse yleensä otan selvää netistä ennen ostopäätöstä ja kavereilta (Faecbookisssa) kysyn mistä voisin käydä ostamassa, näin saan selville missä on hyvä palvelu ja turvallinen ostaa. Olen enemmän itse sellainen ostaja, joka tietää jo tuotteesta ja käyn vain ostamassa enkä tarvitse sitä palvelua muuta kuin kassalla.

Näillä merkeillä viikonlopun viettoon, oli myös talousmatikkaa, se on ihan hirveetä. Jotain funktioita sekä yhtälöitä oli, mutta en mä niistä tajunnut oikeestaa mitään. Täytyy noiden kanssa jumpata ja paljon! Opetus on erittäin nopea tempoista ja näitä tehtäviä joutuu kyllä opetteleen itsenäisesti paljon. Katsotaan pitääkö sittenkin mennä päiväpuolelle opettelemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti