torstai 3. lokakuuta 2013

Maslow’n tarvehierarkia

Tänään markkinoinnin tunnilla kävimme läpi legendaarisen Maslowin tarvehierarkian, joka koostuu viidestä portaasta. Tämä oli itselle aivan uutta ja mielenkiintoinen.

Teoriasta hieman pähkinänkuoressa:

Teorian ydin oli alun perin siinä, että ihmisellä on perustarpeet, jotka tulee tyydyttää ensin, jonka jälkeen ihminen alkaa etsiä tyydytystä ”korkeammille” tarpeille.

Maslow’n mukaan ihmisen tarpeiden hierarkinen järjestys on:
  1. Fysiologiset tarpeet
  2. Turvallisuuden tarpeet
  3. Yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet
  4. Arvonannon tarpeet
  5. Itsensä toteuttamisen tarpeet

Näistä ensimmäinen on perustavin ja viimeinen korkein tarve.


Itse miten ajattelin asiaa seuraavasti: Sulla täytyy olla päämäärä eli se on itsensä toteuttamisen tarpeet, mulla on siis valmistuminen Tradenomiksi.

Ennen valmistumista, mulla täytyy olla perus asiat kunnossa eli ruokaa kaapissa eli pysyn hengissä, se ei silloin stressaa mua jos mä jatkuvasti ajattelisin, että miten mä saan ruokaa.

Sitten siirrytään turvallisuuden tarpeisiin, missä mä asun onko mulla koti vai asunko veneen alla? Eli en asu veneen alla, vaan on mulla koti mihin mennä.

Yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet, mulla on kotona avopuoliso eli perhe ja on sekä ystävät joiden kanssa voin viettää aikaa.

Arvonannon tarpeet, koulutehtävät ja olen läpäissyt niitä enkä ole jättänyt hommia roikkumaan.

Itsensä toteuttamisen tarpeet, Tradenomi paperit kädessä, sitä en ole saanut, mutta kaikki muut portaassa olevat asiat mulla on kunnossa, joten hyvin menee!

Toki tätä voi juuri käyttää tuohon markkinointiin, kun pohditaan minkälaisia asiakkaita on eli minkälaiset lähtökohdat ovat Suomalaisialla asiakkailla ja kaikilla oletettavasti on asunto, toki väliinputojia on. Ja siitä sitten seuraavan portaaseen jne...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti