maanantai 25. marraskuuta 2013

Vaasan Arnoldsia ei raha kiinnostanut

Täytyy nyt kyllä ihmetellä, että kuinka yrityksellä on varaa kieltäytyä maksavista asiakkaista?

Kävin viikonloppuna sunnuntaina (24.11.2013) kello 15.40-16.00 Vaasan Arnoldsissa donitsilla ja sain palvelua sekä donitsin että juomani. Mutta tämän jälkeen alkoikin tapahtua, kassakone suljettiin. Noin 10 asiakasta lähti pettyneenä pois, kun ei saanut enään palvelua jälkeeni. Asiakaspalvelu vaan totesi, että suljemme kello 16:00. Mun kello näytti 15:48.

Nopealla laskutoimitukselle yritys menetti 50-150 euroa rahaa noin 10 minuutissa. (Mitäpä jos tämä toistuu päivästä toiseen...)

He siis sulkivat kassan ja alkoivat tekemään kirjanpitoa sekä alkoivat siivota, vaikka asiakkaita oli vielä nauttimassa donitsejaan pöydissä.

Onko tämä sitä suomalaista yrittämistä parhaimillaan, kun kello lähestyy sulkemisaikaa niin aivan sama asiakkaista.

Kilpailu ei olisi pahitteeksi tälle alalle. Arnoldsilla on loistava markkina-asema, koska ei ole muita ja silloin tullaan sokeaksi yrittämiselle. Ei ole kilpailua niin ruvetaan lipsuun, kun asiakas ei voi muualtakaa ostaa donitseja. Miksi tehdä palvelusta parempaa, kun ollaan ainut.

Ymmärrän toki sen, että heillä ei ollut jälkeeni kuin muutama donitsi tarjolla ja ei ehkä olisi saaneet nopeasti tehtyä uunituoreita. Mutta olisiko he voineet yrittää edes myydä jäljellä olevat tai edes juomaa? Missä yrittäjyys? Missä asiakaspalvelu? Asiakkaat ensin, sitten muut. Mitä sitä kelloa katsoa tai miettiä sulkemisaikaa, jos kerran asiakkaita tulee niin kyllä nyt niille myydään, vaikka seinästä laatat jos vaan tarpeeksi euroja latoo tiskiin.

Tällainen tarina tällä kertaan asiakkaan silmistä. Täytyy nyt myös myöntää, että en olisi ehkä näitä asioita miettinyt ilman, että koulussa ollaan opiskeltu yrittämistä ja markkinointia. Olen alkanut näkemään asioita erillailla.

Koulupäivä juttuihin, koulussa meillä oli tänään vain markkinointia, jossa käytiin hintapolitiikkaa läpi ja tehtiikin siitä ryhmätyö. Mietittiin meidän liiketoiminnalle laatukriteereitä, hintaa tuotteille/palvelulle ja kilpailijoita. Jotenkin vaikka nämä asiat on sellaisia "maalaisjärki" asioita, niin olen ruvennut käsitteleen asioita uusista näkökulmista. Hyvä asia, että olen siis oppinut uutta.




2 kommenttia:

  1. Olisikohan niin, että kun omistaja ei ole paikalla niin työntekijät viis veisaavat tuloksesta? Arnold'sin kilpailijoina ovat kaikki keskustan kahvilat vaikka eivät samanlaisia donitseja myisikään.

    VastaaPoista
  2. Hei,

    Hyvä pointti ja voihan se juuri noin olla ja toki Arnoldsin kilpureita ovat juurikin kaikki kahvilat yms... Mutta mietin asiaa siltä kantilta, että he ovat ainoa jotka tunnetaan donitseista tai ohan heillä myös muutakin.

    VastaaPoista